DOMOWEJ ROBOTY „JOJCOK”

Ajerkoniak u nas zwany „jojcokiem”. Uwielbiam tak jak i mój mężczyzna. Słodziutkie, jajeczne, porostu pyszne. Przepis jest w sumie dość łatwy, chociaż wiele osób uważa, że może się zważyć przy dodawaniu alkoholu. Mi się to nie zdarzyło, ale może to wynika z tego, że zamiast spirytusu dodaję wódkę, bo wolę. Troszkę zmieniłam pod siebie przepis, który znalazłam w jakiejś dziadkowej książeczce.

502ac-img_3427

Tak więc do mojej wersji potrzebujecie:

– 9 żółtek (zależy jakie macie jajka, ja miałam kl. 2 rozm. M)

– 300 gr cukru pudru

– 1/3 l tłustego mleka

– 250 ml wódki (lub spirytusu, jak wolicie. Wódka wychodzi taniej!! 😛 )

– 150 ml whisky

– trochę prawdziwej wanilii

– ja dodałam łyżeczkę ekstraktu z wanilii

8f4a2-img_3417

Najpierw mleko zagotowujemy z wanilią i ekstraktem. Odstawiamy w chłodne miejsce do ostygnięcia. W międzyczasie szykujemy jajka. Oddzielamy żółtka od białek. Ja zrobiłam z nich takie trzy porcje po 3 białka. Zostawiam je w lodówce na bezy. Z wszystkich na raz wyszłoby duuużo piany, a tak nie mamy z tym problemu, ale to nie one w tym przepisie są ważne 😉
Do żółtek dodajemy cukier puder i ubijamy na gładką masę, tak długo aż zmieni kolor na jasny.
W tej chwili mleczko powinno być już zimne, więc mieszając cały czas żółtkową masę na wysokich obrotach, powolutku je wlewamy. Potem dodajemy wódkę i whisky. Nie śpieszcie się przy tym! Czym wolniej będziecie wlewać alkohol tym większą pewność będziecie mieli, że się żółtka nie zważą. Dokładnie całość wymieszajcie mikserem, docierając do spodu miski. Rozlewamy do butelek i gotowe! Ajerkoniak musi leżakować z tydzień (u nas na pewno tyle nie czekał na degustację 😛 ) codziennie go mieszając.

2c8a9-img_3428

Ten przepis bierze udział w akcji Miksera! 🙂

Domowy Wyrób

Skomentuj

