GNIAZDKA

Pączki hiszpańskie, wiedeńskie… Różnie je nazywają. Od małego jak miałam wybór to wolałam je od zwykłych. Bardzo mi odpowiadało ich nietypowe ciasto.

img_8993

Niezwykłość tego ciasta polega na tym, że jest ono parzone. Znamy je bardzo dobrze z wypieków takich jak karpatka czy ptysie. Różnica jednak polega na tym, że zamiast je piec w piekarniku to smaży się ja na tłuszczu, jak zwykłe pączki.

Przepis wzięłam z książki kucharskiej mojej mamy. Kolejna perełka! Choć nie był on konkretnie na ten rodzaj pączków, to wystarczyły mi proporcje na ciasto parzone. Wyszły przepyszne!

img_8991

Potrzebujemy:

Na ciasto

  • 200ml mleka
  • 80g masła
  • 20dkg mąki pszennej
  • 4 jajka
  • 2 łyżeczki rumu
  • szczypta soli
  • 3 kostki smalcu do smażenia

Na lukier:

  • szklanka cukru pudru
  • 2-3 łyżki gorącej wody

img_8998

Mleko zagotowujemy z masłem. Wsypujemy do nich przesianą mąkę i szybko całość mieszamy drewnianą łyżką, żeby nie powstały grudki. Odrobinę zaparzamy i odstawiamy do wystygnięcia. Do chłodnego ciasta dodajemy po kolei jajka cały czas miksując. Pod koniec dokładamy szczyptę soli i alkohol. Wyrabiamy na gładką masę. Na średnim ogniu, w szerszym garnku, roztapiamy smalec. Ciasto przekładamy do szprycy. Wycinamy kwadraciki z pergaminu. Na każdym wyciskamy ciasto tworząc dekoracyjną oponkę. Kiedy tłuszcz jest już rozgrzany delikatnie wkładamy każdy pączek papierem do góry, który po chwili możemy odkleić. Smażymy na złoty kolor z obu stron. Odsączamy na ręczniku papierowym z nadmiaru tłuszczu. W miseczce mieszamy cukier puder i wodę. Żeby zmniejszyć lub zwiększyć jego gęstość dodajemy cukru lub wody. Ostudzone gniazdka maczamy w lurze i odkładamy na kratkę, aby jego nadmiar mógł swobodne spłynąć. Gotowe! Po co kupować kiedy można zrobić? 🙂

2 thoughts on “GNIAZDKA

Skomentuj

